Voedingsadviezen

Goede voeding belangrijk?

Een goede voeding tijdens de zwangerschap is van groot belang voor de gezondheid van moeder en kind. Eet goede en gevarieerde voeding. Een voedingssupplement is dan in principe niet noodzakelijk. Goede voeding bestaat uit een gevarieerd gebruik van voedingsmiddelen uit de hiernaast staande groepen:

  • Brood, granen, aardappelen, rijst, peulvruchten.
  • Groente en fruit..
  • Melk (producten), kaas, soja (producten), ei, vlees, vis.
  • Margarine.
  • 1,5 tot 2 liter water per dag.

De volgende voedingsmiddelen kun je echter beter laten staan:

  • Teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor de baby. Eet daarom liever geen lever en wees matig met leverworst en paté (max. 1 besmeerde boterham per dag).
  • Rauw vlees, zoals filet americain en rosbief kunnen een toxoplasmoseparrasiet bevatten. De toxoplasmoseparasiet kan voor uw ongeboren kindje schadelijk zijn. Bak daarom uw vlees goed door. Ook kan de toxoplasmoseparasiet voorkomen in kattenontlasting, vermijdt daarom contact met kattenontlasting (in de tuin met handschoenen werken en niet zelf de kattenbak verschonen). Was ook uw groenten goed.
  • Kazen gemaakt van rauwe melk (camembert en sommige soorten brie) kunnen een besmetting met de listeriabacterie veroorzaken. Op de verpakking staat het woord rauwe melk aangegeven met een frans woord:’au lait cru’. Kaas gemaakt van gesteriliseerde of gepasteuriseerde melk kunt u gewoon eten.
  • Kant en klaar salades mogen gegeten worden mits ze goed gewassen zijn.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten